Tigerspring og ingen appetit

2. april 2007

Alder:
2 mdr.

Tigerspring og ingen appetit

Hej Helen

Jeg skrev til dig for en uges tid siden ang. overstimulering. Tricket med at svøbe hende når hun spiser hjalp til dels.

Men lige som det hjalp gik det galt igen, og efter mange utrolig hårde dage (det startede i tirsdags) fandt vi ud af, at hun er i gang med et tigerspring.

Jeg kan dog ikke helt få det til at passe med alderen, for hun er i dag 10 uger og 3 dage, og da springet startede i tirsdags (og faktisk var der lidt optakt til det i dagene før) var hun 9 uger og 4 dage.

Jeg synes at det lyder mest som 12-ugers springet (efter hvad jeg har læst i bogen "60 vidunderlige uger"), men kan det være det allerede nu? Eller er det 8-ugers springet?
Hun er født 4 dage over termin, har det betydning?

Hun kan sagtens smile og virker til at have det godt noget af tiden. Men en del af tiden er hun også urolig og virker ulykkelig.
Hun kan sagtens sove fint om natten, men hun vil ikke sove særlig længe om dagen (også selv om vi svøber hende, vugger hende eller går tur med hende). Og det som er vores store problem er at hun heller ikke vil spise så meget som hun plejer (faktisk meget mindre end hun har behov for).

Hun har jo i forvejen svært ved at spise hvad hun skal og derfor er det utrolig frustrerende, at hun nu næsten ingen appetit har i løbet af dagen (om natten går det meget bedre).
Når vi tilbyder hende flasken begynder hun for det meste at græde eller også gør hun det når hun har spist lidt. Hun vil for det meste ikke ...

Annonce

... rigtigt tage imod flasken, men vi forsøger jo alligevel at give hende den, er det forkert? Tvinger vi hende så til at spise? Vi er jo bange for at hun ikke for nok mad.

En del gange stopper hun med at græde når vi tager flasken væk.
Jeg har prøvet at få hende til at falde i søvn om dagen og så give hende flasken, det har hjulpet et par gange, men andre gange virker det ikke.

Vi vil bestemt ikke tvinge hende til at spise, men er jo samtidig også bekymrede for om hun ikke får nok mad, så hvad skal vi gøre?

Hun spiser max. 600 ml. nu (hvoraf 100-200 ikke er med hendes gode vilje), men hendes behov er omkring 750 ml. (for at tage 200 g. på pr. uge).
Faktisk kan jeg se, at hun generelt ikke spiser helt hvad hendes behov er...hun spiser vel normalt omkring 50-70 ml. mindre om dagen, altså når der ikke er tigerspring.

Skal vi bare lade hende spise som hun vil nu hvor der er tigerspring? Altså også selv om hun græder højlydt, men godt vil tage imod sutten samtidig. Hvis vi nøjes med dette, så spiser hun 400-500 om dagen vil jeg tro.

Og hvad med ellers, skal hun så nøjes med de 50-70 ml. mindre om dagen hvis hun ikke vil have mere?

Jeg håber virkelig du har nogle gode ord, for det er sindssygt hårdt med denne periode (heldigvis har min mand ferie, så vi er to om det, ellers ville jeg da være helt ude af mig selv).

Så tror jeg vist, at jeg fik det hele med, håber det er til at forstå.

De venligste hilsner
Louise - som er godt slidt og udkørt

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder